Tips van Holland Movers:

Verhuisstress voorkomt u
met onze 7 excellente verhuistips

HM-blog-verhuisstress-afbeelding

Tijd om de champagne te ontkurken, want u heeft uw droomhuis weten te bemachtigen! Maar vaak volgt al snel de kater: verhuizen is geen aangelegenheid om licht te nemen. U gaat een hectische periode tegemoet. Verhuizen kan namelijk veel stress opleveren. Er moeten immers ontelbare zaken geregeld worden tijdens de voorbereidende periode en op de verhuisdag zelf.

Elke verhuizing heeft zo zijn eigen uitdagingen: gaat u groter of juist kleiner wonen? Heeft u slechts korte tijd overlap tussen de woningen? Of verhuist u naar het buitenland? Al deze factoren kunnen extra stress veroorzaken. Wij gaan in op hoe u in een particuliere verhuizing, bij een zakelijke verhuizing komt u namelijk weer voor hele andere uitdagingen te staan.

Stress bij het verhuizen kunt u nooit helemaal wegnemen – al zijn het maar de gezonde zenuwen die u voelt als u een nieuwe woning betrekt – maar u kunt de stress wel aanzienlijk verminderen. Hieronder geven wij u enkele beproefde verhuistips. Zo wordt ook uw verhuizing een moment van vreugde in plaats van spanning.

Onze 7 tips om verhuisstress te voorkomen

Voorkomen is beter dan genezen. Daarom is de essentie van al onze tips eigenlijk hetzelfde: creëer een planning. Daarmee kunt u knelpunten al vroeg voorzien en in kaart brengen en eventuele onverwachte hobbels in de weg eenvoudiger gladstrijken. Hieronder leest u onze 7 praktische, beproefde verhuistips.

 

Tip 1: Stel een schema op

Dingen onthouden kost energie. Daarom is het slim om ruim van tevoren na te gaan wat u allemaal moet regelen en op welk moment dat moet gebeuren. Schrijf al die actiepunten vervolgens op en plan ze in met aandacht voor urgentie en praktische haalbaarheid. Het heeft immers geen zin om weken van tevoren al uw hele keukeninboedel in dozen klaar te hebben staan. Maar u kunt wellicht al wel starten met de hobbykamer.

Wat voor taken kunt u meenemen in uw schema? Wij geven u wat ideeën:

  • Adreswijzigingen: schrijf op welke adreswijzigingen u moet doorgeven en zoek op wanneer u dat uiterlijk moet doen. Houd goed bij van welke instanties u post ontvangt en bij welke verenigingen of organisaties u ingeschreven staat. Wij raden aan een wekelijks moment te nemen voor adreswijzigingen, zodat u niet dagelijks wordt afgeleid van andere taken.
  • Overbodige spullen: kies een moment uit waarop u zich ontdoet van eventuele eigendommen die u niet mee wilt nemen naar uw nieuwe woning. Plan in aanloop naar dat moment ook tijdstippen in waarin u uitzoekt aan welke bezittingen u geen behoefte meer heeft.
  • Inpakken: door een strategische inpakplanning neemt u veel last-minute stress weg. Zo kunt u al weken van tevoren beginnen met het opbergen van boeken, seizoenskleding, collecties en hobbybenodigdheden in verhuisdozen. Regel ook bijtijds inpakmateriaal, zoals verhuisdozen, verhuisdekens en folie. Denk ook aan bijzondere objecten, het verhuizen van een piano, wasmachine en koelkast zal lastiger gaan dan de verhuisdozen. 
  • Demonteren: hoewel u natuurlijk ook de avond voor uw verhuisdag nog graag dineert aan een eettafel die overeind staat, kunt u wel inventariseren welke meubelen u al langer van tevoren kunt demonteren. Extra tip: bewaar de schroefjes per meubel in een ziplock-zakje en bevestig die met tape aan een onderdeel van het meubel.

Bedenkt u zich plotseling dat u de adreswijziging nog moet doorgeven aan de hockeyvereniging van uw kinderen? Of rijdt u toevallig langs een goede bestemming voor de meubelen die u weg wilt doen? Schrijf het dan direct op en verwerk de taak zo snel mogelijk in het schema. Zo vergeet u spontane ideeën niet.

Tip 2: Begin bijtijds met inpakken

Zoals we hierboven al benoemden, is een strategische inpakplanning van cruciaal belang voor een stressvrije verhuisperiode. Een studentenwoning heeft u misschien in een avond of twee wel ingepakt, maar in een herenhuis passen meer bezittingen dan u denkt. Let hierbij ook op de tijd die in selectiewerk gaat zitten: een verhuizing is het perfecte moment om die zolder vol dozen met herinneringen van uw ouders en kindertekeningen uit te mesten.

Daarnaast raden wij u aan om op elke verhuisdoos op te schrijven in welke ruimte in het nieuwe huis de doos geplaatst moet worden. U kunt ook met gekleurde labels of notitieblaadjes werken. Zo vermijdt u onnodig zoekwerk en hoeft u na de verhuisdag zo min mogelijk dozen te verplaatsen. Wist u dat een fullservice verhuizing u het inpakken van verhuisdozen ook uit handen neemt? Dat geeft u de gelegenheid om u te focussen op het regelen van belangrijkere zaken.

 

Tip 3: Stel een “overlevingspakketje” samen

Hoe vervelend is het als u na een lange verhuisdag niet kunt douchen omdat uw handdoeken in een van de vele dozen opgeborgen zijn? Of als u de volgende dag weer vol energie aan de slag wilt, maar u geen schone kleding bij de hand hebt? Het is erg praktisch om een ‘overlevingspakketje’ samen te stellen met spullen die u nodig hebt om, zonder allerlei dozen open te hoeven maken, één à twee nachten in uw nieuwe huis te kunnen verblijven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

– Toiletartikelen
– Handdoeken
– Schone kleding
– Eventuele medicatie

Tip 4: Meet uw meubels op

Meten is weten, en hoe eerder u het weet, hoe beter u erop kunt inspelen. Meet ruim van tevoren op welk van uw meubelen niet door de voordeur passen. Wellicht kan uw hoekbank via de achtertuin het huis uit getild worden, maar wat doet u met uw antieke kingsize bed op de tweede verdieping? Een verhuislift huren kan in dit geval uitkomst bieden. Met een verhuislift weet u namelijk ook zeker dat uw meubelen weer zonder kleerscheuren in de juiste kamer in uw nieuwe woning terecht komen.

 

Tip 5: Maak uw agenda leeg 

De periode rondom de verhuisdatum is hoe dan ook hectisch. Daarom is het verstandig om uw agenda zo veel mogelijk leeg te maken, om zo ook ruimte te creëren in uw hoofd.

Uw vrienden zullen het vast begrijpen als u een keer niet op vrijdag een wijntje komt drinken, omdat u liever dozen inpakt of juist even rustig op de bank wilt zitten. Informeer bij uw werkgever of verhuisverlof tot de mogelijkheden behoort. Ieder vrij moment extra is meegenomen in deze drukke periode.

 

Tip 6: Plan tijd om schoon te maken

Vaak wordt er van u verwacht dat u uw oude huis ‘bezemschoon’ oplevert. Maar wie heeft er nu zin in het van kelder tot zolder schoonmaken van een woning na een lange verhuisdag? Het is dus verstandig om tijd in te plannen voor het schoonmaken van uw oude woning. U kunt ruimtes die u niet meer nodig hebt, zoals de hobbykamer, natuurlijk al eerder dan de verhuisdatum schoonmaken. Vergeet ook niet dat het inhuren van een schoonmaakbedrijf een eenvoudige oplossing is.

 

Tip 7: Besteed uw verhuizing uit

Verhuisstress is misschien wel het minst plezierigste aan een verhuizing. Daarom is het belangrijk om stressfactoren te beperken. Een verhuisbedrijf is daar bij uitstek geschikt voor. Door het regelwerk over te laten aan professionele verhuizers van Holland Movers, valt er een last van uw schouders. Uw persoonlijk accountmanager kan u helpen met het opstellen van een uitgebreide verhuisplanning. Onze laatste tip: ga voor complete ontzorging en kies voor een fullservice verhuizing. Geen dozen inpakken of tafels demonteren, maar een stressvrije verhuisperiode waar u volop van kunt genieten. De champagne mag weer open!

“Uw verhuizing volledig uitbesteden en uzelf volledig ontzorgen dankzij Holland Movers”

Bij Holland Movers bent u aan het juiste adres voor een professionele verhuizing. Of u nu in Eindhoven, Zaandam, Nijmegen of Maastricht woont, wij kunnen u altijd van dienst zijn. 

Het komt soms voor dat mensen heimwee na de verhuizing krijgen. Zorg er dus goed voor dat u kennis maakt met de buurt en bereid u goed voor.