Tips van Holland Movers:

Wat moet u regelen bij een verhuizing?

verhuisdozen voor particuliere verhuizing
Verruilt u uw woning binnenkort voor een nieuw stekkie? Dan voelt u waarschijnlijk niet alleen gepaste vreugde, maar ook heel wat stress. Een verhuizing laat u immers voor heel wat uitdagingen staan. Wanneer moet u bijvoorbeeld uw adres wijzigen? En hoe zit het met verzekeringen? Het antwoord op uw vragen vindt u in dit blog. Wij geven graag een uitgebreid overzicht van wat u moet regelen bij een verhuizing.

Lijstjes: de sleutel van een efficiënte verhuizing

Geen zorgen, dat uitgebreide overzicht komt eraan. Maar voordat u zich daarin verliest, is het van belang altijd in uw achterhoofd te houden dat lijstjes goud waard zijn tijdens een verhuizing. Deze vertellen u namelijk exact of u op schema loopt en of u niks achterwege laat.

Zet alle voor u relevante taken uit onderstaand overzicht daarom in een papieren of digitale checklist. En natuurlijk niet onbelangrijk: vergeet geen vinkje te zetten bij een afgeronde taak. Dat zorgt voor een voldaan gevoel en extra motivatie om door te gaan als het even tegen zit. .

Verhuizen: wat te regelen zodra het huis definitief van u is?

Nu de essentie van het bijhouden van lijstjes duidelijk is, kunnen we door naar de kern van dit blog: wat moet u regelen bij een verhuizing? Voor het gemak splitsen we het takenpakket op in verschillende tijdvakken, te beginnen met het moment dat uw aankoop van uw nieuwe huis definitief is. En omdat we houden van overzicht, groeperen we ook deze taken weer. Hieronder vindt u een lijstje met bouwkundige zaken, een met financiële zaken en een met overige zaken.

distributiepartner

Bouwkundige zaken in het eerste tijdvak


Bouwkundige zaken die u op dit moment moet regelen zijn onder meer:

  • Een globale indeling maken.
    Breng de afmetingen van uw nieuwe huis alvast in kaart en maak een schets van de gewenste inrichting. Zo kunt u ook meteen achterhalen welke meubels u nog dient te kopen. Daarnaast handig om rekening mee te houden: soms laten de huidige eigenaren spullen achter.
  • Nagaan welke werkzaamheden u wilt verrichten in uw nieuwe huis.
    Wilt u het huis bijvoorbeeld verbouwen? Handig is om de benodigde materialen voor uw verbouwing alvast te kopen. Niet altijd is alles op voorraad bij bouwmarkten of woonwinkels. Als u er op tijd bij bent, bent u verzekerd dat u alles in huis heeft wanneer u de sleutels van uw nieuwe woning ontvangt.
  • Hulp inschakelen van professionals.
    Wilt u de verbouwing laten doen door professionals? Vraag zo snel mogelijk offertes op en plan, indien mogelijk, alvast een afspraak met ze in.
  • Gereedschap in huis halen.
    Niet iets waar u direct aan denkt, maar wel erg belangrijk. Het zou toch vervelend zijn als u met de bouwmaterialen in uw hand pas ontdekt dat u geen gereedschap heeft.

Financiële zaken in eerste tijdvak

Geldzaken die om de hoek komen kijken zodra uw nieuwe huis definitief in uw bezit is, zijn onder meer:

  • Het verkopen van uw oude huis, indien u dit nog niet gedaan heeft.
    Neem zo snel mogelijk contact op met een verkoopmakelaar. Overlap, oftewel dubbele lasten, wilt u immers voorkomen.
  • Verandering fiscale status in kaart brengen.
    Als uw hypotheeklasten veranderen, heeft dit invloed op de hoogte van uw belasting. Breng de veranderende kosten alvast in kaart. Zo komt u niet achteraf voor onaangename verrassingen te staan.
  • Nagaan of u recht heeft op een verhuiskostenvergoeding.
    Als u voor uw werk verhuist, dan heeft u mogelijk recht op verhuiskostenvergoeding.
  • Reiskostenvergoeding werk aanpassen.
    Geef uw nieuwe adres alvast door aan uw werk. Indien nodig, kan hier alvast rekening mee gehouden worden voor de wijziging van de reiskostenvergoeding.
  • Energie- en internetcontract omzetten of opnieuw afsluiten.
    In de meeste gevallen kunt u uw energie- en internetcontract meenemen naar uw nieuwe adres. Wel dient u de adreswijziging tijdig door te geven bij de betreffende maatschappijen.
  • Uw verzekeringen regelen.
    Denk bijvoorbeeld aan uw inboedel- en opstalverzekering.

Overige zaken eerste tijdvak

Overige zaken die u niet mag vergeten te regelen in dit tijdvak zijn onder meer:

  • Een datum prikken voor de verhuizing zelf.
    Dan kunt u hier rekening mee houden en alvast verlof aanvragen op uw werk.
  • De hulp inschakelen van Holland Movers.
    Indien u gebruik wilt maken van onze verhuisdiensten, is het verstandig zo snel mogelijk een afspraak in te plannen. Zo bent u verzekerd van beschikbaarheid.
  • Instanties en vrienden inlichten over uw verhuizing. Daarbij de verhuisdatum doorgeven aan familie en vrienden.
    Dan kunnen zij hier alvast rekening mee houden in hun agenda, mocht u hulp nodig hebben.
  • Inschrijven bij een nieuwe tandarts, huisarts, school en kinderopvang.
    Door dit tijdig te doen, zorgt u ervoor dat u niet nog onderaan een lange wachtlijst staat wanneer u uw nieuwe woning betreedt.
  • Verhuisdozen regelen en beginnen met inpakken.
    Laat dit niet aankomen op het laatste moment. Begin hier zo snel mogelijk mee.
  • Opslagruimte regelen.
    Wilt u (een deel van) uw inboedel tijdelijk ergens opslaan? Bijvoorbeeld omdat er eerst nog een verbouwing plaatsvindt? Huur dan alvast een opslagplaats bij Holland Movers.

Wat u moet regelen bij een verhuizing: tweede tijdvak

Heeft u alle punten uit het eerste tijdvak afgerond? Mooi! Dan kunnen we door naar het tweede tijdvak. Deze speelt zich ongeveer drie maanden tot één maand voor uw verhuizing af. Wat u moet regelen bij een verhuizing in dit tijdvak:.

 

  • Het doorgeven van uw nieuwe adres aan alle instanties.
    Bij de gemeente kunt u uw adres vanaf vier weken voor de verhuizing wijzigen.
  • Een parkeervergunning regelen voor op de verhuisdag.
    Is het parkeren voor uw nieuwe woning betaald? Dan is het handig om tijdig een parkeerplaats te reserveren.
  • Opvang regelen voor kinderen en/of huisdieren voor op de verhuisdag.
  • Nadenken over spullen die u snel nodig heeft na uw verhuizing.
    Doe de spullen die u direct bij de hand wil hebben na uw verhuizing in een aparte doos of tas.
  • Uw nieuwe adres doorgeven aan de kopers van uw huis.
    Dit kan handig zijn. Bijvoorbeeld als er nog post op uw oude adres bezorgd wordt.

 

Vlak voor en tijdens de verhuizing: wat te regelen?

Het einde is in zicht! U kunt nu echt bijna genieten van uw nieuwe woning. In het derde en laatste tijdvak van uw verhuizing dient u nog enkele zaken te regelen. In de laatste week kunt u zich bijvoorbeeld nog bezighouden met het verzorgen van eten en drinken voor de verhuisdag, het demonteren van de laatste meubels en het schoonmaken van uw oude woning.

Op de verhuisdag zelf is het belangrijk op tijd op te staan, meterstanden op te nemen en alle ruimtes in uw oude huis nog een keer goed na te lopen. Tips om uw verhuizing stressvrij te laten verlopen vindt u hier.

Na de verhuizing rekent u af doormiddel van een cashless betaalsysteem. Dat gebeurt bij ons met pin!

 

Alles op een rijtje?

Wat u moet regelen bij een verhuizing, dat moge nu wel duidelijk zijn. Tot slot willen we u deze tip niet onthouden: als u de verhuishulp inschakelt van Holland Movers, scheelt dat u heel wat zorgen. Wij bieden graag een helpende hand, zodat uw verhuizing stressvrij verloopt.

Wij ondersteunen u bijvoorbeeld bij meubeltransport en sjouwwerk, maar ook kunt u kiezen voor een fullservice verhuizing. Hierbij nemen we uw verhuizing van A tot Z uit handen. Vraag een vrijblijvende offerte aan en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.